loading...

كلينيك دندانپزشكي , ارتودنسي , ايمپلنت و لمينت ساغر

كلينيك دندانپزشكي , دندانپزشك , ارتودنسي , ايمپلنت , لمينت و جراحي لثه

بازدید : 14
شنبه 26 اسفند 1402 زمان : 13:47

داشتن لبخندی قشنگ و دندان هایی سفید و تروتمیز، آرزوی همه انسان هاست. یکی از تکنیک های متخصص دندانپزشک دندانپزشکی زیبایی که برای اصلاح فرم دندان های کج، شکسته، لب پریده و تغییر‌و تحول رنگ پیدا کرده به شغل می رود، کامپوزیت دندان می‌باشد. انواع کامپوزیت دندان از لحاظ ترازو استحکام و مقاومت، اندازه ذرات، مواد، مکان نصب، رنگ و ... تفاوت های اساسی باهم دارا‌هستند که بر روی عمر این روکش تاثیرگذار می‌باشند، بدین ترتیب در‌حالتی که شما قصد نصب کامپوزیت ونیر را دارید، مسلما باید پیش از اجرای این روش، با گونه های مدل های کامپوزیت دندان آشنا شوید.
در این نوشته‌ی‌علمی مطالب پایین تحقیق خواهند شد:

گونه های کامپوزیت دندان از جهت اندازه ذرات
انواع کامپوزیت ونیر از نظر نوع کاربرد
گونه های رنگ کامپوزیت دندان
اشکال برندهای کامپوزیت دندان
انواع کامپوزیت دندان مبتنی بر ویژگی های کاربردی
انواع کامپوزیت مبنی بر میزان قوام
انواع کامپوزیت ونیر مبتنی بر مکان نصب
بهترین نوع کامپوزیت دندان برای من کدام هست؟
گونه های کامپوزیت دندان از جهت اندازه ذرات
انواع مدل کامپوزیت دندان از نظر اندازه ذرات سازنده آن تقسیم بندی می شود. ابعاد و اندازه ذراتی که در تشکیل داد اشکال کامپوزیت به فعالیت رفته در کیفیت آن بسیار تأثیر داراست. به طور مثال هر چه بعد ها ذرات ریزتر باشد فرم دادن آن بوسیله دندانپزشک وارفته تر هست. همچنین ونیرهایی که اندازه کوچکتری دارا هستند، پولیش پذیری بالاتری داراست و شکل نهایی طبیعی تر خواهد بود. در عوض کامپوزیت های درشت دانه مقاومت و استحکام بالاتری دارند. این روکش ها با تمرکز به معیار حساسیت دندان ها و متاع آن ها ساخته شده اند. گونه های کامپوزیت دندان از حیث بعد ها و سایز ذرات تشکیل دهنده به تفصیل تحت می‌باشد:
کامپوزیت ماکروفیل
کامپوزیت میکروفیل
کامپوزیت هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید
نانو کامپوزیت
کامپوزیت ونیر بولک (بالک)

کامپوزیت ماکروفیلد (دانه درشت)
ابعاد ذرات تشکیل دهنده کامپوزیت ماکروفیلد بزرگتر از دیگر گونه های کامپوزیت دندان می‌باشد. این ذرات چیزی حدود 10 تا 15 میکرومتر بزرگ تر و دارای بعدها 10 تا 50 میکرومتر هستند و اولی مواد کامپوزیتی میباشند. ماکروفیل به دلیل پولیش پذیری نادر منسوخ شده و مورد استفاده قرار نمی گیرد، زیرا به عنوان روکش دندان بسیار بلندمرتبه می باشند.
کامپوزیت میکروفیلد (دانه ریز)
ذرات کامپوزیت دندان میکروفیلد دارای بعدها کمتر از 100 نانومتر هست. این کامپوزیت که به نوع ریزدانه پر اسم و رسم می باشد دوام و استحکام کم و پولیش پذیری بالایی دارد. از این نوع کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان های جلویی استفاده می‌گردد. در ادامه به معرفی انواع کامپوزیت هیبریدی و نانو کامپوزیت ها می‌پردازیم.
کامپوزیت دندان هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید
کامپوزیت هیبرید به اندازه ماکروفیل ها مقاوم و به اندازه میکروفیل ها پولیش پذیر است. بعد ها ذرات این نوع کامپوزیت ونیر فی مابین 10 تا 50 میکرومتر و بعدها برخی از آنها نیز 40 نانومتر هست. مهم ترین کاربرد کامپوزیت دندان هیبریدی در ترمیم دندان های پیشین می‌باشد. این نوع کامپوزیت به مرور زمان درخشندگی خود را از دست داده و مبتلا تغییر و تحول رنگ می‌گردد. حفظ از کامپوزیت دندانی هیبرید بسیار مهم بوده و در طی عمر آن نقش بسزایی دارد. میکروهیبرید ها دارای ذراتی با بعد ها کمتر از 100 نانومتر میباشند.


نوع دیگری از کامپوزیت های هیبریدی وجود دارد که با ذرات نانو ترکیب شده اند. این نوع کامپوزیت دندان به نانو هیبرید مشهور است. از مهمترین ویژگی های این نوع ونیر کامپوزیت می توان به اقتصادی بودن، کوتاه بودن طول بعدازظهر درمان، عدم نیاز به تراش دندان های طبیعی و رنگ و ظاهر تماماً طبیعی آنان اشاره کرد.
نانوکامپوزیت
نانوکامپوزیت جدیدترین نوع کامپوزیت دندان می باشد که این روزها بیشتر آیتم استعمال قرار می گیرد. نانوکامپوزیت ها دارای ذراتی با ابعاد 20 نانومتر میباشند. مقاومت بالا در عوض ساییدگی، خاصیت پولیش پذیری بالا و دوام و طول عمر بالا از ویژگی های بارز نانو کامپوزیت است. از مهم ترین کاربردهای نانوکامپوزیت ها می توان به ترمیم و رفع نقص کامپوزیت های هیبریدی و ترمیم دندان های عقب اشاره کرد.
مهم‌ترین مزیت نصب این مدل کامپوزیت دندان می توان به فرم پذیری سهل وآسان، تنوع در رنگ بندی و امکان انتخاب رنگ مناسب با دندان های بیمار و مایع و روان بودن آن اشاره کرد. سرازیر بودن بافت نانو کامپوزیت به نفوذ کامل آن در حفره های دندان یاری کرده و مقاومت و چسبندگی آن را ارتقاء می دهد.
کامپوزیت دندان بولک
کامپوزیت ونیر بولک از زیرکونیوم و سیلیس غیر تجمعی ساخته شده اند. ونیر بولک نسبت به سایر گونه های مدل های کامپوزیت دندان، مقاومت کمتری در عوض ساییدگی و تغییر تحول رنگ دارد، اما فضای بین دندان ها را خیلی خوب لبریز می کند و هیچ جای خالی برای باقی ماندن ذرات مواد غذایی نمی گذارد.
انواع کامپوزیت ونیر از نظر طرز نصب
گونه های کامپوزیت دندان از نظر متد اجرایی و طریق استفاده به انواع مستقیم و غیر بی واسطه تقسیم بندی می‌گردد.
کامپوزیت دندان مستقیم
کامپوزیت مستقیم یا (Direct composite veneers) در مطب و به وسیله دندانپزشک در یک گرد هم آیی ایفا می گردد، به همین خاطر به آن طریق بدون واسطه می گویند زیرا نیازی به قالب گیری و ارسال به لابراتوار ندارد. پلیمریزاسیون این نوع کامپوزیت دندان بوسیله تابش اشعه لیزر به صورت دستی اجرا می گردد. در واقع با فناوری نانو میتوان در یک روز صاحب دندان های جدیدی شد. از روش کامپوزیت دندان بی واسطه برای پر کردن حفره ها و فاصله های فی مابین دندانی کوچک به کار گیری می‌گردد.
کامپوزیت دندان غیر بدون واسطه
در روش غیر مستقیم (Indirect composite veneers) تشکیل داد کامپوزیت ها در لابراتوار ایفا می شود. طول بعدازظهر درمان درین طرز بلند تر از روش بدون واسطه بوده و از آن می اقتدار برای ترمیم سطوح بلندمرتبه تر و عیوب بزرگتر بهره مند شد. در‌این‌راه دندانپزشک از دندان ها قالب گرفته و این قالب را به لابراتوار ارسال میکند. تا وقتیکه کامپوزیت های دندانی فراهم شوند، روکش های موقت به بیمار داده میشود. بعداز آماده شدن قالب ها، روکش ها توسط چسب مخصوص روی دندان ها ایفا می گردند.

روکش کامپوزیت ونیر با نحوه غیر بی واسطه دوام بیشتری داراست زیرا از مواد کیفیت بالا تری ساخته میشود و زمان بیشتری برای قالب دادن آن صرف شد‌ه‌است. ترمیم نصیب وسیعی از تاج دندان، اصلاح طرح لبخند، ساخت پل هایی با دو تا سه دندان و روکش دندان به کمک این روش ایفا می شود.
گونه های مواد کامپوزیت دندان
ونیر کامپوزیت از همان موادی ساخته می شوند که برای لبریز کردن یا باندینگ دندان (رزین) به کار گیری می شود. این روکش ها از رزین های کامپوزیتی که مخلوطی از شیشه و پلاستیک هستند ساخته شده اند. پرکننده های کامپوزیت دندان از یک رزین پلیمری آلی به نام بیس فنول-آ-گلیسیدیل متاکریلات (BIS-GMA)T سیلیس بلورین، دی اکسید سیلیکون و ذرات معدنی مانند کوارتز، شیشه بوروسیلیکات و سیلیکات آلومینیوم لیتیوم ساخته شده اند. مواد کامپوزیت دندان همرنگ دندان طبیعی می باشد و در طیف وسیعی از سایه ها جانور می باشد تا مراجعه کننده بتواند مبتنی بر با رنگ سایر دندان ها، چشم، رنگ پوست و … بهترین رنگ کامپوزیت ونیر را گزینش کند. همچنین اشکال مواد کامپوزیت دندان میتوانند به گونه ای با سایر دندانها ترکیب شود که مصنوعی بودن آنان مشخص نشود.
اشکال برندهای کامپوزیت دندان
یکی از تفاوت های مهم فی مابین اشکال کامپوزیت دندان، برندهای مختلف آن می باشد. برندهای آمریکایی و ژاپنی بهترین تشکیل داد کنندگان کامپوزیت ونیر در فقیه می‌باشند. به دنبال انواع مارک های کامپوزیت دندان و بهترین نوع ونیر را به شما معرفی خوا هیم کرد:
bisco :BISCO برندی آمریکایی می‌باشد که کامپوزیت های خود را از مال یونومر شیشه (هیدروکسید کلسیم) می سازد. قابلیت فرم پذیری ، دوام و ماندگاری خوب از مهم‌ترین ویژگی های این محصول است.
برند COLTENE: با ویژگی هایی از قبیل قیمت مناسب، استحکام بالا، رنگ ثابت، پولیش پذیری شل و مقاومت بالا به یکی از پرطرفدارترین کامپوزیت های دندانی تبدیل شد‌ه‌است. این کامپوزیت از نوع نانو ذرات هیبریدی می باشد.
برند DMG AMERICA: از محبوب ترین تولیدکنندگان کامپوزیت های دندانی هست. تولیدات این برند در عوض اشکال ضربه، فشار و سایش بسیار مقاوم می باشند.
برند DMP DENTAL: نیز در عوض تغییر و تحول رنگ بسیار مقاوم بوده و بسیار شبیه به دندان های طبیعی می‌باشد. این محصول دارای تنوع در رنگ بندی بوده و فرم گیری سریعی دارد.
IVOCLAR VIVADENT: کامپوزیت ونیر برند IVOCLAR VIVADENT بسیار فرم پذیر است. بافت سختی دارد و در ازای فشارهای وارده به هنگام جویدن تماماً مقاوم می باشد.
KERR: کامپوزیت دندان برند KERR با بافت دندان و لثه بسیار سازگار است، همچنین این برند مقاومت بالایی در عوض ساییدگی دارد. سرعت بالا در شکل پذیری و رنگ مناسب نیز از دیگر ویژگی های این کامپوزیت هست.
Tokuyama Dental America: برندی ژاپنی از نوع میکروفیلد می‌باشد. قابلیت و امکان پولیش پذیری و فرم گیری بالا، تنوع در رنگ بندی، دوام بالا و قیمت مناسب از مهم ترین ویژگی های این کامپوزیت دندان هست.
SDI: ونیر کامپوزیت برند SDI آمریکا به مقاومت و دوام بالا شناخته می‌شود. شفافیت بالا، طبیعی بودن، فرم پذیری و پولیش پذیری بالا از جمله ویژگی های این روکش هست.
اشکال مدل کامپوزیت دندان مبتنی بر کاربرد
اشکال کامپوزیت ها بر طبق ویژگی های مصرفی نیز به سه مجموعه جهانی، مایع و بسته بندی شده تقسیم میگردد:
کامپوزیت جهانی
کامپوزیت های جهانی در سراسر عالم بسیار دوست داستنی بوده و دارای پیشینه درخشانی میباشند. این نوع کامپوزیت ها معمولاً برای درمان های سطحی مورد به کارگیری قرار می گیرد. از این مدل کامپوزیت دندان در مواردی که عمق پوسیدگی زیاد هست یا اینکه ظاهر دندان از مداقه بسیار بالایی برخوردار است و مواردی که مینای دندان کفاف نمی دهد استفاده نمی‌شود.
کامپوزیت مایع
ونیرهای مایع یکی‌از انواع کامپوزیت می باشد که قابلیت و امکان پر کنندگی پاره ای داشته و به خاطر ویسکوزیته کمتر آن، مقاومت بالاتری نسبت به کامپوزیت جهانی در مقابل ساییدگیدارد. از این نوع کامپوزیت به خواسته ترمیم نقاط کوچک، سوراخ ها، حفره های خطی و مواردی که زیر فشار نیستند به کارگیری می شود. البته می بایست از این نوع کامپوزیت ونیر برای دندان هایی پایین فشار زیادی میباشند، بهره برد.
کامپوزیت های بسته بندی شده
ونیر کامپوزیت های بسته بندی شده نیز که از قوام و چسبندگی بسیار بالاتری منتفع می‌باشند، برای ترمیم دندان های خلفی گزینه به کار گیری قرار میگیرند.
اشکال کامپوزیت مبنی بر ترازو استحکام
اشکال کامپوزیت ها از نظر ترازو قوام و انسجام به دو نوع سیال (Flowable Composite) و تراکم پذیر (Packable Composite) تقسیم بندی میشود.
کامپوزیت های سیال
این روکش، بافتی رقیق داراست و به راحتی به منافذ دندان نفوذ می کنند. از این کامپوزیت ها برای ترمیم طوق دندان ها، ترمیم حفره های معدود عمق دندانی و پیشگیری از پوسیدگی دندان های خلفی به کار گیری می‌شود. کامپوزیت های دندانی تراکم پذیر دارای استحکام بسیار بالایی می باشند. این نوع کامپوزیت ونیر گزینش مناسبی برای پر کردن و ترمیم دندان های خلفی است.
کامپوزیت IPS
کامپوزیت IPS از پرکاربردترین کامپوزیت هایی می باشد که در سال های اخیر با استقبال بسیار زیادی روبرو شد‌ه‌است. این روکش از محصول سرامیک ایجاد کرد شده و دارای مقاومت بالایی در عوض تغییر‌و تحول رنگ است. همچنین کامپوزیت آی پی اس از استحکام و انسجام بالایی در مقایسه با نمونه های مشابه شامل است.
کامپوزیت دندان بالک فیل
روکش های بالک فیل یکی از نسل های تازه اشکال کامپوزیت دندان می باشد که در‌این مدل، دست دندانپزشک برای قرار دادن مواد کامپوزیتی روی دندان باز می‌باشد، یعنی می‌تواند مقدار زیادی از مواد رزین روی دندان بیمار ایفا کند و به همین خاطر دیگر ذرات غذا در لای دندان ها گیر نمیکند. همچنین این روکش دوام بالایی داشته و در ازای تغییر رنگ و ضربه های بیرونی مقاوم می باشد.

داشتن لبخندی قشنگ و دندان هایی سفید و تروتمیز، آرزوی همه انسان هاست. یکی از تکنیک های متخصص دندانپزشک دندانپزشکی زیبایی که برای اصلاح فرم دندان های کج، شکسته، لب پریده و تغییر‌و تحول رنگ پیدا کرده به شغل می رود، کامپوزیت دندان می‌باشد. انواع کامپوزیت دندان از لحاظ ترازو استحکام و مقاومت، اندازه ذرات، مواد، مکان نصب، رنگ و ... تفاوت های اساسی باهم دارا‌هستند که بر روی عمر این روکش تاثیرگذار می‌باشند، بدین ترتیب در‌حالتی که شما قصد نصب کامپوزیت ونیر را دارید، مسلما باید پیش از اجرای این روش، با گونه های مدل های کامپوزیت دندان آشنا شوید.
در این نوشته‌ی‌علمی مطالب پایین تحقیق خواهند شد:

گونه های کامپوزیت دندان از جهت اندازه ذرات
انواع کامپوزیت ونیر از نظر نوع کاربرد
گونه های رنگ کامپوزیت دندان
اشکال برندهای کامپوزیت دندان
انواع کامپوزیت دندان مبتنی بر ویژگی های کاربردی
انواع کامپوزیت مبنی بر میزان قوام
انواع کامپوزیت ونیر مبتنی بر مکان نصب
بهترین نوع کامپوزیت دندان برای من کدام هست؟
گونه های کامپوزیت دندان از جهت اندازه ذرات
انواع مدل کامپوزیت دندان از نظر اندازه ذرات سازنده آن تقسیم بندی می شود. ابعاد و اندازه ذراتی که در تشکیل داد اشکال کامپوزیت به فعالیت رفته در کیفیت آن بسیار تأثیر داراست. به طور مثال هر چه بعد ها ذرات ریزتر باشد فرم دادن آن بوسیله دندانپزشک وارفته تر هست. همچنین ونیرهایی که اندازه کوچکتری دارا هستند، پولیش پذیری بالاتری داراست و شکل نهایی طبیعی تر خواهد بود. در عوض کامپوزیت های درشت دانه مقاومت و استحکام بالاتری دارند. این روکش ها با تمرکز به معیار حساسیت دندان ها و متاع آن ها ساخته شده اند. گونه های کامپوزیت دندان از حیث بعد ها و سایز ذرات تشکیل دهنده به تفصیل تحت می‌باشد:
کامپوزیت ماکروفیل
کامپوزیت میکروفیل
کامپوزیت هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید
نانو کامپوزیت
کامپوزیت ونیر بولک (بالک)

کامپوزیت ماکروفیلد (دانه درشت)
ابعاد ذرات تشکیل دهنده کامپوزیت ماکروفیلد بزرگتر از دیگر گونه های کامپوزیت دندان می‌باشد. این ذرات چیزی حدود 10 تا 15 میکرومتر بزرگ تر و دارای بعدها 10 تا 50 میکرومتر هستند و اولی مواد کامپوزیتی میباشند. ماکروفیل به دلیل پولیش پذیری نادر منسوخ شده و مورد استفاده قرار نمی گیرد، زیرا به عنوان روکش دندان بسیار بلندمرتبه می باشند.
کامپوزیت میکروفیلد (دانه ریز)
ذرات کامپوزیت دندان میکروفیلد دارای بعدها کمتر از 100 نانومتر هست. این کامپوزیت که به نوع ریزدانه پر اسم و رسم می باشد دوام و استحکام کم و پولیش پذیری بالایی دارد. از این نوع کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان های جلویی استفاده می‌گردد. در ادامه به معرفی انواع کامپوزیت هیبریدی و نانو کامپوزیت ها می‌پردازیم.
کامپوزیت دندان هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید
کامپوزیت هیبرید به اندازه ماکروفیل ها مقاوم و به اندازه میکروفیل ها پولیش پذیر است. بعد ها ذرات این نوع کامپوزیت ونیر فی مابین 10 تا 50 میکرومتر و بعدها برخی از آنها نیز 40 نانومتر هست. مهم ترین کاربرد کامپوزیت دندان هیبریدی در ترمیم دندان های پیشین می‌باشد. این نوع کامپوزیت به مرور زمان درخشندگی خود را از دست داده و مبتلا تغییر و تحول رنگ می‌گردد. حفظ از کامپوزیت دندانی هیبرید بسیار مهم بوده و در طی عمر آن نقش بسزایی دارد. میکروهیبرید ها دارای ذراتی با بعد ها کمتر از 100 نانومتر میباشند.


نوع دیگری از کامپوزیت های هیبریدی وجود دارد که با ذرات نانو ترکیب شده اند. این نوع کامپوزیت دندان به نانو هیبرید مشهور است. از مهمترین ویژگی های این نوع ونیر کامپوزیت می توان به اقتصادی بودن، کوتاه بودن طول بعدازظهر درمان، عدم نیاز به تراش دندان های طبیعی و رنگ و ظاهر تماماً طبیعی آنان اشاره کرد.
نانوکامپوزیت
نانوکامپوزیت جدیدترین نوع کامپوزیت دندان می باشد که این روزها بیشتر آیتم استعمال قرار می گیرد. نانوکامپوزیت ها دارای ذراتی با ابعاد 20 نانومتر میباشند. مقاومت بالا در عوض ساییدگی، خاصیت پولیش پذیری بالا و دوام و طول عمر بالا از ویژگی های بارز نانو کامپوزیت است. از مهم ترین کاربردهای نانوکامپوزیت ها می توان به ترمیم و رفع نقص کامپوزیت های هیبریدی و ترمیم دندان های عقب اشاره کرد.
مهم‌ترین مزیت نصب این مدل کامپوزیت دندان می توان به فرم پذیری سهل وآسان، تنوع در رنگ بندی و امکان انتخاب رنگ مناسب با دندان های بیمار و مایع و روان بودن آن اشاره کرد. سرازیر بودن بافت نانو کامپوزیت به نفوذ کامل آن در حفره های دندان یاری کرده و مقاومت و چسبندگی آن را ارتقاء می دهد.
کامپوزیت دندان بولک
کامپوزیت ونیر بولک از زیرکونیوم و سیلیس غیر تجمعی ساخته شده اند. ونیر بولک نسبت به سایر گونه های مدل های کامپوزیت دندان، مقاومت کمتری در عوض ساییدگی و تغییر تحول رنگ دارد، اما فضای بین دندان ها را خیلی خوب لبریز می کند و هیچ جای خالی برای باقی ماندن ذرات مواد غذایی نمی گذارد.
انواع کامپوزیت ونیر از نظر طرز نصب
گونه های کامپوزیت دندان از نظر متد اجرایی و طریق استفاده به انواع مستقیم و غیر بی واسطه تقسیم بندی می‌گردد.
کامپوزیت دندان مستقیم
کامپوزیت مستقیم یا (Direct composite veneers) در مطب و به وسیله دندانپزشک در یک گرد هم آیی ایفا می گردد، به همین خاطر به آن طریق بدون واسطه می گویند زیرا نیازی به قالب گیری و ارسال به لابراتوار ندارد. پلیمریزاسیون این نوع کامپوزیت دندان بوسیله تابش اشعه لیزر به صورت دستی اجرا می گردد. در واقع با فناوری نانو میتوان در یک روز صاحب دندان های جدیدی شد. از روش کامپوزیت دندان بی واسطه برای پر کردن حفره ها و فاصله های فی مابین دندانی کوچک به کار گیری می‌گردد.
کامپوزیت دندان غیر بدون واسطه
در روش غیر مستقیم (Indirect composite veneers) تشکیل داد کامپوزیت ها در لابراتوار ایفا می شود. طول بعدازظهر درمان درین طرز بلند تر از روش بدون واسطه بوده و از آن می اقتدار برای ترمیم سطوح بلندمرتبه تر و عیوب بزرگتر بهره مند شد. در‌این‌راه دندانپزشک از دندان ها قالب گرفته و این قالب را به لابراتوار ارسال میکند. تا وقتیکه کامپوزیت های دندانی فراهم شوند، روکش های موقت به بیمار داده میشود. بعداز آماده شدن قالب ها، روکش ها توسط چسب مخصوص روی دندان ها ایفا می گردند.

روکش کامپوزیت ونیر با نحوه غیر بی واسطه دوام بیشتری داراست زیرا از مواد کیفیت بالا تری ساخته میشود و زمان بیشتری برای قالب دادن آن صرف شد‌ه‌است. ترمیم نصیب وسیعی از تاج دندان، اصلاح طرح لبخند، ساخت پل هایی با دو تا سه دندان و روکش دندان به کمک این روش ایفا می شود.
گونه های مواد کامپوزیت دندان
ونیر کامپوزیت از همان موادی ساخته می شوند که برای لبریز کردن یا باندینگ دندان (رزین) به کار گیری می شود. این روکش ها از رزین های کامپوزیتی که مخلوطی از شیشه و پلاستیک هستند ساخته شده اند. پرکننده های کامپوزیت دندان از یک رزین پلیمری آلی به نام بیس فنول-آ-گلیسیدیل متاکریلات (BIS-GMA)T سیلیس بلورین، دی اکسید سیلیکون و ذرات معدنی مانند کوارتز، شیشه بوروسیلیکات و سیلیکات آلومینیوم لیتیوم ساخته شده اند. مواد کامپوزیت دندان همرنگ دندان طبیعی می باشد و در طیف وسیعی از سایه ها جانور می باشد تا مراجعه کننده بتواند مبتنی بر با رنگ سایر دندان ها، چشم، رنگ پوست و … بهترین رنگ کامپوزیت ونیر را گزینش کند. همچنین اشکال مواد کامپوزیت دندان میتوانند به گونه ای با سایر دندانها ترکیب شود که مصنوعی بودن آنان مشخص نشود.
اشکال برندهای کامپوزیت دندان
یکی از تفاوت های مهم فی مابین اشکال کامپوزیت دندان، برندهای مختلف آن می باشد. برندهای آمریکایی و ژاپنی بهترین تشکیل داد کنندگان کامپوزیت ونیر در فقیه می‌باشند. به دنبال انواع مارک های کامپوزیت دندان و بهترین نوع ونیر را به شما معرفی خوا هیم کرد:
bisco :BISCO برندی آمریکایی می‌باشد که کامپوزیت های خود را از مال یونومر شیشه (هیدروکسید کلسیم) می سازد. قابلیت فرم پذیری ، دوام و ماندگاری خوب از مهم‌ترین ویژگی های این محصول است.
برند COLTENE: با ویژگی هایی از قبیل قیمت مناسب، استحکام بالا، رنگ ثابت، پولیش پذیری شل و مقاومت بالا به یکی از پرطرفدارترین کامپوزیت های دندانی تبدیل شد‌ه‌است. این کامپوزیت از نوع نانو ذرات هیبریدی می باشد.
برند DMG AMERICA: از محبوب ترین تولیدکنندگان کامپوزیت های دندانی هست. تولیدات این برند در عوض اشکال ضربه، فشار و سایش بسیار مقاوم می باشند.
برند DMP DENTAL: نیز در عوض تغییر و تحول رنگ بسیار مقاوم بوده و بسیار شبیه به دندان های طبیعی می‌باشد. این محصول دارای تنوع در رنگ بندی بوده و فرم گیری سریعی دارد.
IVOCLAR VIVADENT: کامپوزیت ونیر برند IVOCLAR VIVADENT بسیار فرم پذیر است. بافت سختی دارد و در ازای فشارهای وارده به هنگام جویدن تماماً مقاوم می باشد.
KERR: کامپوزیت دندان برند KERR با بافت دندان و لثه بسیار سازگار است، همچنین این برند مقاومت بالایی در عوض ساییدگی دارد. سرعت بالا در شکل پذیری و رنگ مناسب نیز از دیگر ویژگی های این کامپوزیت هست.
Tokuyama Dental America: برندی ژاپنی از نوع میکروفیلد می‌باشد. قابلیت و امکان پولیش پذیری و فرم گیری بالا، تنوع در رنگ بندی، دوام بالا و قیمت مناسب از مهم ترین ویژگی های این کامپوزیت دندان هست.
SDI: ونیر کامپوزیت برند SDI آمریکا به مقاومت و دوام بالا شناخته می‌شود. شفافیت بالا، طبیعی بودن، فرم پذیری و پولیش پذیری بالا از جمله ویژگی های این روکش هست.
اشکال مدل کامپوزیت دندان مبتنی بر کاربرد
اشکال کامپوزیت ها بر طبق ویژگی های مصرفی نیز به سه مجموعه جهانی، مایع و بسته بندی شده تقسیم میگردد:
کامپوزیت جهانی
کامپوزیت های جهانی در سراسر عالم بسیار دوست داستنی بوده و دارای پیشینه درخشانی میباشند. این نوع کامپوزیت ها معمولاً برای درمان های سطحی مورد به کارگیری قرار می گیرد. از این مدل کامپوزیت دندان در مواردی که عمق پوسیدگی زیاد هست یا اینکه ظاهر دندان از مداقه بسیار بالایی برخوردار است و مواردی که مینای دندان کفاف نمی دهد استفاده نمی‌شود.
کامپوزیت مایع
ونیرهای مایع یکی‌از انواع کامپوزیت می باشد که قابلیت و امکان پر کنندگی پاره ای داشته و به خاطر ویسکوزیته کمتر آن، مقاومت بالاتری نسبت به کامپوزیت جهانی در مقابل ساییدگیدارد. از این نوع کامپوزیت به خواسته ترمیم نقاط کوچک، سوراخ ها، حفره های خطی و مواردی که زیر فشار نیستند به کارگیری می شود. البته می بایست از این نوع کامپوزیت ونیر برای دندان هایی پایین فشار زیادی میباشند، بهره برد.
کامپوزیت های بسته بندی شده
ونیر کامپوزیت های بسته بندی شده نیز که از قوام و چسبندگی بسیار بالاتری منتفع می‌باشند، برای ترمیم دندان های خلفی گزینه به کار گیری قرار میگیرند.
اشکال کامپوزیت مبنی بر ترازو استحکام
اشکال کامپوزیت ها از نظر ترازو قوام و انسجام به دو نوع سیال (Flowable Composite) و تراکم پذیر (Packable Composite) تقسیم بندی میشود.
کامپوزیت های سیال
این روکش، بافتی رقیق داراست و به راحتی به منافذ دندان نفوذ می کنند. از این کامپوزیت ها برای ترمیم طوق دندان ها، ترمیم حفره های معدود عمق دندانی و پیشگیری از پوسیدگی دندان های خلفی به کار گیری می‌شود. کامپوزیت های دندانی تراکم پذیر دارای استحکام بسیار بالایی می باشند. این نوع کامپوزیت ونیر گزینش مناسبی برای پر کردن و ترمیم دندان های خلفی است.
کامپوزیت IPS
کامپوزیت IPS از پرکاربردترین کامپوزیت هایی می باشد که در سال های اخیر با استقبال بسیار زیادی روبرو شد‌ه‌است. این روکش از محصول سرامیک ایجاد کرد شده و دارای مقاومت بالایی در عوض تغییر‌و تحول رنگ است. همچنین کامپوزیت آی پی اس از استحکام و انسجام بالایی در مقایسه با نمونه های مشابه شامل است.
کامپوزیت دندان بالک فیل
روکش های بالک فیل یکی از نسل های تازه اشکال کامپوزیت دندان می باشد که در‌این مدل، دست دندانپزشک برای قرار دادن مواد کامپوزیتی روی دندان باز می‌باشد، یعنی می‌تواند مقدار زیادی از مواد رزین روی دندان بیمار ایفا کند و به همین خاطر دیگر ذرات غذا در لای دندان ها گیر نمیکند. همچنین این روکش دوام بالایی داشته و در ازای تغییر رنگ و ضربه های بیرونی مقاوم می باشد.

برچسب ها متخصص دندانپزشک ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 123
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 28
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 11
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 312
  • بازدید سال : 1193
  • بازدید کلی : 15501
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه